Sådan tiltrækker du de største talenter til din virksomhed

Før du kan få dygtige medarbejdere i din virksomhed, skal du sørge for at tiltrække de største talenter.

Men, konkurrencen på jobmarkedet er stor, og der er rigtig mange ledige jobs derude. Samtidig er der mange store virksomheder, som kan tilbyde bedre løn end de mindre virksomheder. Det lægger et stort pres på mange, for at sørge for at de ansætter de rigtige mennesker til de rigtige stillinger.

Hvis du ikke bare kan konkurrere på dit renommé eller den høje løn du kan tilbyde, for at tiltrække dygtige medarbejdere, får du her mine 3 tips til, hvordan du kan konkurrere på andre parametre.

Vis klart og tydeligt, hvem du er i jobopslaget

Når dygtige ansøgere leder jobmarkedet igennem, er det tit lidt af en jungle. Specielt i de senere år, hvor både LinkedIn og jobbanker som jobindeks sørger for at der er utroligt mange jobopslag indenfor alle brancher, at vælge imellem.

Derfor er det supervigtigt, at potentielle kandidater tydeligt kan se, hvad de kan få, hvis de vælger at søge ind hos netop dig.

Der findes rigtig mange generiske jobopslag derude, og det kan være svært at skelne det ene sted fra det andet. Det betyder også at kandidater ofte vælger at søge hos de kendte virksomheder, før de begynder at søge hos virksomheder med lidt mindre navne.

Hvis din virksomhed ikke lige kan måle sig med Mærsk eller Novo Nordisk på employerbrand, så skal du sikre dig at dine jobopslag kommunikere, hvad ansøgere i stedet for kan forvente. Det er vigtigt at du differentierer dig, så du sikre dig at du ikke bare modtager ansøgninger, der er ligeså generiske som dit jobopslag.

Sælg dig selv på andet end lønnen

Som nævnt er der i rigtig mange brancher hård konkurrence om at tiltrække de dygtigste medarbejdere. Derfor har potentielle kandidater også en fordel i at de kan presse arbejdsgivere lidt mere når det for eksempel kommer til lønforhandlinger.

Hvis din virksomhed ikke kan bruge løntilbud som et konkurrenceparameter, er der heldigvis andre ting, jobsøgende leder efter, når de skal vælge, hvem de sender deres ansøgning til.

Her kan du vælge at tilbyde fleksible arbejdstider, hjemmearbejdsdage eller den fede kultur, der er blandt kollegaerne i din virksomhed.

Der er mange frynsegoder, som kan virke tiltrækkende, så find ud af, hvad det er du kan tilbyde, som de andre ikke kan – og sælg dig selv på det.

Brug de sociale medier

Med de sociale medier, er det nu også muligt at promovere jobåbninger til et endnu bredere publikum. Det har selvfølgelig også betyder at der er endnu flere virksomheder at konkurrere med, når det kommer til at tiltrække dygtige ansøgere. Så sørg for at være aktiv på LinkedIn (selvfølgelig), men også på Facebook og Twitter.

Hvis du synes det virker som en uoverskuelig jungle selv at skulle finde og ansætte nye dygtige medarbejdere står de hos Ballisager altid klar til at hjælpe dig med processen.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *