Postkort: Reklamemidlet med nostalgifaktor

Kan du huske, hvornår du sidst har sendt et postkort? Det er sikkert et godt stykke tid siden. For mellem alle e-mailene og diverse beskedtjenester er der næsten ingen, der sender håndskrevne tekster længere. Men lige præcis den udvikling kan du udnytte til din fordel. Mens næsten alle virksomheder hopper på den digitale bølge i deres eksterne kommunikation, opnår du med postkort som du selv designer i hvert fald en ting: Du skiller dig ud fra mængden med dine budskaber. Hold derfor stempel og frimærker klar, for det kan godt betale sig at bruge papirkortene som markedsføringsredskab.

Online-reklame forstyrrer

Helt ærligt: Hvor tit læser du en pop op, reklamebannere eller nyhedsbrev opmærksomt igennem fra ende til anden? Sandsynligvis ret sjældent. Når du surfer på internettet skal alt jo gå så hurtigt som muligt. Så virker vinduer og faner, der popper op, bare forstyrrende. I sidste ende: Reklamen bliver klikket væk, og indholdet er der næsten ingen, der beskæftiger sig bevidst med.

Lille areal, stor virkning

Med et postkort er det noget andet. Da det virker på en særlig måde, har det som reklamemiddel følgende fordele:

  • Korte budskaber: Pladsen på et postkort er begrænset. Det er umuligt at skrive en roman på det, men det gør heller ikke noget. Informationer bliver på den måde opsummeret kort og komprimeret. Det er præcist det, som mennesker i den digitale tidsalder går efter, når det gælder informationssøgning.
  • Det virker på flere niveauer: Med sjove og kreative postkortdesign kan du ved hjælp af layoutet fange potentielle kunders interesse. I særdeleshed nyder du dog godt af de emotionelle associationer, som mange mennesker forbinder med postkortene. Særligt gamle ferieminder i kombination med berøring af de fysiske postkort frembringer en behagelig og nostalgisk varme – noget som online-reklame ikke kan gøre.
  • Indholdet bliver liggende i hukommelsen: Følelser og et iøjnefaldende format sørger i sidste ende for, at postkort-budskaber bliver bearbejdet mere opmærksomt og intensivt af dit publikum. Kortene kan jo ikke bare klikkes væk, men lander i bedste fald på en opslagstavle, hvor dit budskab stråler ud over længere tid.

Gå mod strømmen

Hvis du leder efter andre, nye måder at engagere din målgruppe på med hensyn til kundeloyalitet og reklame, så prøv dog bare at sende et par postkort igen. Specielt i den digitale tidsalder, hvor forbrugerne bliver bombarderet med budskaber hele døgnet, er analoge reklamemidler en ideel mulighed for vedvarende at skille sig ud fra konkurrenterne. I bedste fald er det ikke mere indbakken, der løber over, men kun postkassen.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *