LinkedIn forbedrer igen annonceringsmaskinen

Facebook har måske vundet slaget, men krigen er ikke tabt for LinkedIn endnu.

Sådan kan krigen mellem verdens største sociale medier opsummeres. Facebook har gennem mange år haft det bedste annonceringsprodukt med mange målretnings- og sporingsmuligheder, flest brugere og mest personale til at hjælpe annoncørerne.

Det afspejler sig også i omsætningen, der hos Facebook stammer 99 % fra annonceringen – mens det for LinkedIn udgør under 15 %.

Men krigen er ikke tabt endnu.

LinkedIn har i år givet annoncørerne både retargeting, lead-formularer og bedre sporingsmuligheder. Det er tegn på bedre tider for selskabet, der i slutningen af 2016 blev købt af Microsoft og i den forbindelse afnoteret fra den amerikanske børs.

LinkedIn slås dog stadig med 2 store problemer i deres annonceprodukt i en direkte sammenligning med Facebooks produkt.

Den ene er de høje priser. Hvor du kan betale 50 kroner i CPM på Facebook for en effektiv annonce, skal du være glad for 250 kroner på LinkedIn. Et klik koster måske 5 kroner i en B2B-kampagne på Facebook, men 25 kroner på LinkedIn.

CPM og klikpriser er blot proxyer for om en kampagne har været en succes i sidste ende – men det er tankevækkende, at LinkedIns kliks skal være fem gange så relevante som Facebooks for at give mening. Det er tvivlsomt om de er det, hvis klikkene kommer fra identiske målgrupper ud fra fx jobtitler eller upload af e-mailadresser på en nyhedsbrevsliste eller lignende.

LinkedIn annoncering har stadig lang vej på rejsen til at blive et foretrukkent redskab blandt annoncører – men de nye tiltag viser, der er vilje til at forbedre produktet. Det er første skridt på en rejse, der kan være 1000 mil.

Læs mere om Facebook annoncering på FBAnnoncering.dk.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *