Hvordan skal man håndtere dårlige betalere

De fleste, der har startet egen virksomhed eller har haft med kunder at gøre i den ene eller anden form, vil fra tid til anden opleve at løbe ind i det vi lidt populært vil kalde dårlige betalere. Det er en meget ærgerlig ting at bruge sin tid på, særligt når man ved, at man kunne have brugt selv samme tid på at vækste sin forretning. Her følger derfor en guide til, hvordan du tackler disse dårlige betalere og får dine penge hjem uden at skulle bruge en masse tid her på.

Start med en påmindelse
Det er vigtigt at forstå, at mange ikke har så meget fokus på at betale deres regninger simpelthen grundet dårlig manglende fokus. Det er ikke noget, der direkte giver værdi og derfor ikke noget, man vælger at fokusere på. De fleste skubber derimod deres betaling til deres revisor, og her kan det ofte gå galt. Det er dog her vigtigt at holde sig for øje, at man skal være opmærksom på, at nogle kan bruge det som en dårlig undskyldning til, hvorfor de ikke har betalt.
Historik
En anden ting, der er vigtigt, når du har med dårlige betalere at gøre, er, at kigge på deres historik, såfremt du har haft dem som kunde tidligere. Er det en kunde, der har haft problemer med at betale tidligere, kan det være nødvendigt at går lidt hårdt til værks. Dette er dog ikke tilfældet, hvis kunden har en fortid der viser, at man ofte kommer i mål med sine regninger. Hypotesen er her, at kunden nok skal betale, fordi det viser historikken, men at han på grund enkeltstående omstændigheder simpelthen ikke har fået betalt. Derfor. Kig på kundernes historik og find ud af, hvad der giver mening ift. hvor hård du skal være, når du rykker.

Rykker (monetær)
Dette bringer os videre til næste punkt, som omhandler rykkere. Her taler vi om den besked, du sender ud når du har fundet ud af at din kunde ikke har betalt. Denne skal være venlig men bestemt. Her skal du som udgangspunkt ikke være for personlig, men blot informere kunden om, at han eller hun nu skal se at få betalt i en fart. Sker der ikke noget i dette tilfælde, er det på tide at ringe ud til kunden. Dette er et vigtigt element, da det giver dig et bedre indtryk af, hvorfor kunden er i problemer. Er kunden helt på randen af konkurs og har forsøgt sig med gæld fra familie, venner, kviklån osv., skal du generelt slå vagt i gevær. Men er der blot tale om en misforståelse, kan du tage det anderledes roligt.

Står du selv i den situation, hvor du har svært ved at betale en regning, kan du her se en oversigt over kviklån – dette kan være en løsning, hvis du ved, der er udsigt til, at du får penge ind igen i den nærmeste fremtid.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *