God kundeservice får større betydning for virksomheder og webshops

I takt med at e-handlen fortsætter med at vokse og imens der kommer både flere webshops og virksomheder der går digitalt, bliver kravene stadig skrappere fra kundernes side. Ifølge det digitale bureau er kundeservice vigtigere end nogensinde før.

Kunderne stiller større krav til webshops

I løbet af de sidste fem år er antallet af både webshops og affiliate hjemmesider steget markant. Og sideløbende med denne udvikling er der kommet langt større konkurrence på Google – både om de bedste søgeordsplaceringer men også om kundernes tilfredshed. For det har ikke altid været nok blot at lægge nummer 1 hvis man ville have mange salg – det har også altid gjaldt om at give en god service – og det bliver stadig tydeligere. Ifølge SEO-konsulent Christian Vestergaard er det særligt vigtigt for B2B virksomheder der ikke har fysiske produkter på de virtuelle hylder.

”I dag gælder det om at give en god service til sine brugere. Både for webshops, men særligt B2B-virksomheder gælder det om at have en hjemmeside der både er indbydende og ikke mindst indeholder de mest centrale informationer som folk søger efter.”

Større fokus på brugervenlighed og sessionsvarighed

Christian Vestergaard hæfter sig særligt ved at det er vigtigt at gøre det let for sine brugere at navigere rundt på ens hjemmeside og finde de informationer de leder efter. Netop derfor er særligt videoer i dag afgærende for at fastholde sine brugeres opmærksomhed. Hjemmesider og webshops der gør brug af videoer har ifølge Christian Vestergaard de højeste sessionsvarigheder – det vil sige den mængde tid en kunde bliver på en side – og dette er noget som Google lægger stor vægt på.

”Længden af den gennemsnittelige sessionsvarighed for en hjemmeside eller en webshop bliver et stadigt vigtigere parameter for Google når de skal afgøre en hjemmesides placering. Derudover så er det også en vigtig parameter for målretningen af ens markedsføring på sociale medier. Når man laver lead ads målretter man ofte efter de kunder der har brugt længst tid på en hjemmeside da det siger noget om deres interesse.”

Servicevirksomheder skal tilbyde en gulerod hvis de vil have succes

Udover at bruge videoer er der også flere og flere webshops og virksomheder der frister deres brugere med en såkaldt gulerod. Ifølge Christian Vestergaard har særligt spille industriengjort brug af dette. Her har man ofte kunne modtag en bonuskode til sider som bingoguiden.net eller andre virksomheder når man skrev sig op som kunde eller efter lang tids passivitet og dermed har virksomhederne haft stor succes med at aktivere og genaktivere kunder via såkaldte gulerødder. Ifølge Christian Vestergaard kan servicevirksomheder godt tage ved lære af spilleindustrien:

Servicevirksomheder kan få meget ud af at tilbyde en gulerod til deres brugere. Hvis man er en bank kan man tilbyde et gratis eftersyn af ens økonomi eller sende en pdf-med tips hvis man viser interesse for eksempelvis aktieinvesteringer. Hvis man er advokat kan man tage en times gratis snak om en sag. Der er masser af muligheder man kan gøre brug af og knapper man kan trygge på hvis man vil have flere kunder via internettet, afslutter Christian Vestergaard.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *